S/S Stockholm |
|
S/S Stockholm ( f.d. Korsholm, f.d. Postångaren Öland) This page only in Swedish |
|
Pictures:
General arrangement plan (click on the buttons to swap image. It can take some time depending the speed of your internet connection) |
|
Historik S/S Stockholm är den sista kustångaren som Generalpoststyrelsen lät bygga för trafik mellan Kalmar och Färjestaden på Öland. Fartyget byggdes 1931 på Oskarshamns Varv. Efter diverse skiftande öden och äventyr i bland annat internationell trafik mellan Umeå och Wasa köptes båten av Strömma Kanalbolaget vintern 1998. Avsikten var att totalrenovera och åter sätta fartyget i trafik som passagerarfartyg till våren 2000. |
Technical Data S/S Stockholm: L.o.a: 48,57m. L.p.p: 46,55 m. Breadth: 8,55 m. Service speed: 12 Knots. |
Skrov och däckshus
Tanken är att behålla befintligt skrov med befintlig dubbel botten. Befintlig överbyggnad rivs och ersätts av ett nytt däckshus i aluminium. Huvuddäcket rivs och ett nytt ståldäck anbringas på befintlig däcksbalkskonstruktion. |
|
Allmänt Fartyget ska byggas som klass B-fartyg avseende fartområde med kapacitet för 400 passagerare på dagskryssning. Inga passagerarhytter kommer att finnas ombord. |
Indelning av skrov |
Maskin |
Elförsörjning Ombordel kommer att levereras från två generatoraggregat med möjlighet till automatisk infasning på nätet. Ett nödgeneratorset kommer att placeras på bryggdäck. En 24-V nödbatterigrupp placeras utanför maskinrummet. |
Kök och pentry
|
|
Brandskydd I inredningen kommer det att installeras ett högtryckssprinklersystem. Systemet kommer att vara uppbyggt med "torra" rör och sprinkleranläggningen styrs av ett brandlarmsystem med rök och värmedetektorer. Ångmaskinrummet kommer att förses med ångsläckning som aktiveras med manuella ventiler ovan skottdäck. Dieselmaskinrummet kommer antingen att skyddas med vattensprinkler. |
Passagerarinredning Övre däck inrymmer en huvudmatsal i förliga delen av fartyget. Matsalen kommer att ha en kapacitet för 175-185 gäster vid bord. Akterut på samma däck finns en mindre matsal för ca 50 gäster. På huvuddäck akterut finns en bar för ca 60 gäster. Förut ligger en konferenssalong för 20-30 gäster. Samtliga salonger har minst två utgångar. På huvuddäck akterut finns 5 toaletter för passagerare varav en HC-anpassad, samt en urinoar. |